tisdag 12 mars 2024

Ork...anpassad trädgård

Jag planerar att kunna orka med vår trädgård länge. Trots att mina knän och rygg börjar bli slitna och att jag inte så lätt slänger mig ner på marken och kryper runt längre, så vill jag fortsätta njuta av arbetet i trädgården. Därför har jag redan nu börjat planera för en mer lättskött trädgård och vi har påbörjat arbetet med det.

Under hösten började vi med att höja pallkragarna i grönsaksavdelningen genom att ställa dem på europapallar för att komma upp i höjd. Vi la en skiva över europallen som vi borrade hål i för att vatten skulle kunna rinna ut innan vi fyllde med jord. Anders byggde också en lång hög låda som vi placerade direkt på marken över en befintlig odlingsplats. 

Sen gjöt vi fast betongplattorna som har legat lösa i gångar. Varje år har jag lyft upp dem för att rensa bort kvickrot och annat men det börjar bli väl tungt nu. Det blir en underbar känsla att gå på och det gör inget att det är ojämnt och lite "man tager vad man haver" vilket för övrigt är min trädgårdsfilosofi. 

Men sen mitt allt kom snön så tidigt och stannade ända fram till mitten av mars. Vi fick bara lämna trädgården som den var och nu längtar jag tills vi kan dra igång fortsättningen. Arbetet fortsätter.


Pallkragar på europapall

Gjuten betong gång. Tjoho!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad
om du har tid med en kommentar.