torsdag 11 april 2024

Inspirerande trädgårdskurs

En helg i mitten av mars gick jag en fantastisk inspirerande kurs, ”Skapa trädgårdsmagi” på Rimforsa Strand för Ellen Forsström https://latdetspira.com/ Det var verkligen magi. Kursen gav mig nya ögon på hur jag ser på min trädgård. 

Ellen har besökt många engelska trädgårdar genom åren och det var bland annat det som fick mig att anmäla mig till kursen som den engelska-trädgårdars-fantast jag är. Jag har följt hennes konto på Instagram i flera år och fick upp ögonen för kontot tack vare en ljus golden och vackra trädgårdsbilder. 

Ellen skriver även böcker. Det här är den senaste som kom ut i år.


Bild ur boken, Ellen med hunden Zigge.

Kursen inleddes med momentet ”Gåtan” en föreläsning om vad det är i de engelska trädgårdarna som gör att de känns magiska. Redan där började jag förstå vad det var som fattades i vår trädgård och  hur jag skulle gå vidare för att få in den känslan i trädgården. Struktur och vilt, ta in naturen i det strukturerade. Fler häckar, portaler, staket och låt gräset växa med klippta gångar i ytterkanten av trädgården.

Det roliga är att vi redan 2002 lät gräset växa och klippte gångar. Men vi lät gräset växa för länge innan vi klippte det med vår gamla gräsklippare som vi hade då, så vi gav upp det hela. Men nu så ….

År 2002 

Så nu har jag beställt häckar och Anders ska bygga portaler. Och imorgon, fredag kommer grävaren för att göra underarbetet till den del där nya växthuset ska stå. Våren är kommen och arbetet är igång. Tjoho!!








7 kommentarer:

  1. Bertil Gustavsson, pica.stick11 april 2024 kl. 20:13

    Att göra gångar är roligt. Vi, Anneli och jag, klippte gångvägar till olika spännande delar av hennes sommarhusträdgård förr. Främst för att vi besökte stället så sällan och inte hade tid, lust och energi att klippa hela trädgården. Med gångar blev det spännande vandringar bland vilt växande växter till dolda platser. Rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bertil! Va roligt att du tittade in här och var roligt att du har positiva erfarenheter av klippta gångar i gräset.

      Radera
  2. Låter helt underbart!! Heja dig!❤️❤️

    SvaraRadera
  3. Ja det var en helt fantastisk kurs det där! 🌸🌱🌿. Vi ska också plantera häckar, anlägga rabatt och bygga rosbåge, har du tips på hur ni ska bygga era portaler?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo min man såg en bild i Ellens bok med en portal som nästan ser ut som en stege överst (hm svårt att förklara 😂) alltså två parallella ribbor med korta ribbor tvärs över. Den blev han inspirerad av så nåt liknande som i boken blir det.

      Radera
    2. Ska kolla, tack! ✨✨🌸

      Radera

Jag blir så glad
om du har tid med en kommentar.